Nytt batteri

Eller snarare ett begagnat batteri. En kompis säljer och mekar med motordrivna golfvagnar och hade några batterier stående.

Jag fick ett 95 Amperes fritidsbatteri från Biltema som hade stått "något år" trodde han. Jag mätte spänningen över polerna med min
nya multimeter (som jag knappt fattar hur den fungerar) och fick 12,0 volt. Det borde väl betyda att det inte är helt kasst? Jag kopplade i alla fall till min Ctec xs 7000 batteriladdare och ställde in den på recond. Ska låta den stå så ett par dagar och se vad resultatet blir. Om jag har fattat rätt bör batteriet när det är fulladdat ha en spänning på 12,7Volt? Tips mottages tacksamt. Här hittade jag en bra guide över hur batterier fungerar.

Enligt guiden ovan kan man kolla batteriets skick genom att mäta på polerna och följande värden visar dess kapacitet:

Fulladdat batteri 12,7 Volt (100%)
Halvladdat batteri 12,3 Volt (50%)
Kvartsladdat batteri 12,1 Volt (25%)
Tomt batteri <10,0 Volt

Men jag har läst på andra ställen att man ska inte låta det gå under 12 Volt för att det ska fungera länge?


Jag läser forum överallt och försöker lära mig hur sådana här saker fungerar och jag lär mig alltmer men fortfarande är det mycket jag inte fattar och jag vågar knappt tänka på hur mycket det är jag inte vet..... Men det är kul att lära sig nya saker.

Det nya batteriet väger 20 kg och det gamla på 55 Ampere 15kg. Där ökade jag husvagnens vikt med 5 kg till. Om det nu fungerar vill säga. Gör det det så kan jag ju också välja att parallellkoppla mina två batterier och då ha en batteribank på 150 AmpereH. Detta tillsammans med min nya 135 watts solpanel borde göra mig helt självförsörjande på el i husvagnen. Men, med tanke på mitt problem med vikten, husvagnens alltså då min egen övervikt är ett ämne jag inte vill prata om, gör att jag kanske ändå måste nöja mig med ett batteri.

Jag rapporterar när jag vet om det nya batteriet fungerar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Comments

Related Posts with Thumbnails

Nytt batteri

Eller snarare ett begagnat batteri. En kompis säljer och mekar med motordrivna golfvagnar och hade några batterier stående.

Jag fick ett 95 Amperes fritidsbatteri från Biltema som hade stått "något år" trodde han. Jag mätte spänningen över polerna med min
nya multimeter (som jag knappt fattar hur den fungerar) och fick 12,0 volt. Det borde väl betyda att det inte är helt kasst? Jag kopplade i alla fall till min Ctec xs 7000 batteriladdare och ställde in den på recond. Ska låta den stå så ett par dagar och se vad resultatet blir. Om jag har fattat rätt bör batteriet när det är fulladdat ha en spänning på 12,7Volt? Tips mottages tacksamt. Här hittade jag en bra guide över hur batterier fungerar.

Enligt guiden ovan kan man kolla batteriets skick genom att mäta på polerna och följande värden visar dess kapacitet:

Fulladdat batteri 12,7 Volt (100%)
Halvladdat batteri 12,3 Volt (50%)
Kvartsladdat batteri 12,1 Volt (25%)
Tomt batteri <10,0 Volt

Men jag har läst på andra ställen att man ska inte låta det gå under 12 Volt för att det ska fungera länge?


Jag läser forum överallt och försöker lära mig hur sådana här saker fungerar och jag lär mig alltmer men fortfarande är det mycket jag inte fattar och jag vågar knappt tänka på hur mycket det är jag inte vet..... Men det är kul att lära sig nya saker.

Det nya batteriet väger 20 kg och det gamla på 55 Ampere 15kg. Där ökade jag husvagnens vikt med 5 kg till. Om det nu fungerar vill säga. Gör det det så kan jag ju också välja att parallellkoppla mina två batterier och då ha en batteribank på 150 AmpereH. Detta tillsammans med min nya 135 watts solpanel borde göra mig helt självförsörjande på el i husvagnen. Men, med tanke på mitt problem med vikten, husvagnens alltså då min egen övervikt är ett ämne jag inte vill prata om, gör att jag kanske ändå måste nöja mig med ett batteri.

Jag rapporterar när jag vet om det nya batteriet fungerar.


Inga kommentarer:

Real Time Web Analytics